Translate

torsdag 8 mars 2012

Internationella kvinnodagen

Väl hemma kastar jag mig handlöst i soffan tillsammans med senaste numret av Veckans affärer som påpassligt ligger och väntar på mig. Dagen till ära (internationella kvinnodagen) har VA koncentrerat sig just på "kvinnor" i detta nummer och för några sekunder visar jag mig själv besvikelse över detta faktum. Varför? Jo, för det verkar tråkigt! Jag inser ganska snart att jag har fel då jag finner mig själv helt uppslukad av reportage om Kvinnor & makt, kvotering, Susanna Cambell på Ratos och VA;s lista med Sveriges 125 mäktigaste kvinnor. Gud, vad jag älskar listor! Jag har alltid haft en konstig passion till listor och denna är inget undantag. Jag läser om alla 125 kvinnor på listan var för sig, tittar på porträttbilden, kollar om jag känner någon, vilka företag är de på, hur gamla är de? Även jag har alltså fått en rejäl dos av kvinnodagen och känner mig ytterligare stärkt i min uppfattning om hur viktig denna dag är.
Denna vecka och ytterligare några veckor framåt är det "kvinnodagar" på min blogg. Tisdagar och torsdagar är vigda till Energiska Ewa och Rosetta. Idag och om drygt 1½ timma, klockan 20.00 levererar Rosetta sitt andra blogginlägg och jag kan redan nu avslöja att det kommer levereras en och annan hemlighet om mig. Det är dags för Tuffa  torsdag - den nakna sanningen om Tommy.