Translate

torsdag 1 augusti 2013

Public enemy

För en tid sedan gjorde en vän en historisk reflektion till oss två och Bonnie och Clyde. En jämförelse antagligen född för stunden som beskrev ett skeende, en tid, men som snarare satte ett romantiserande avtryck på ungdomens oskuldsfulla dagar.
Det är förbudstid och depression och en hel nation som längtar efter något bättre och som dessutom älskar sina hjältar men också glorifiera de mindre hjältefulla. Som tex de två mytomspunna Bonnie och Clyde som tidigt blev minst lika stora som samtidens  "riktiga hjältar" Charles Lindberg och Babe Ruth.
Jag från en annan tid.
Dessa två var i allmänhetens ögon de häftiga, smarta brottslingarna som kyligt rånade banker och dödade poliser. Verkligheten var som så ofta annorlunda. Rånen var som regel så dåligt planerade och genomtänkta att de ofta fick gå tomhänta från platsen och istället ägna sig åt att bryta upp tuggummiautomater för att ha råd att äta sig mätta. 
Oftast var det småbutiker och bensinstationer på landsbygden som rånades, ofta tillsammans med medhjälpare. Deras liga gick under namnet " Barrowgänget"och anses ha dödat minst nio polismän samt ett flertal civila. 
Jag har under sommaren läst och följt just de där tvås öden och ägnat en hel del tid åt att riktigt förstå hur de tänkte och fungerade. Jag har försökt att komma riktigt, riktigt nära för att  (när jag sluter ögonen) kunna höra rösterna, känna dofterna, känna metallen som vapnen var gjorda av, ...se de framför mig, se de mytomspunna två.
För en tid sedan gjorde en vän en historisk reflektion till oss två och Bonnie och Clyde. En jämförelse antagligen född för stunden som beskrev ett skeende, en tid, men som snarare satte ett romantiserande avtryck på ungdomens oskuldsfulla dagar. Det fick mig att skaffa den där boken om dem.
Nutid. Jag i en helt annan tid än den som beskrivs i den där boken om Public enemy eran. En era med andra uppmärksammade brottslingar också som John Dillinger, Pretty Boy Floyd och Ma Barker...
 En bok som beskriver allt annat än romantik och hjältedåd, men ändå stundtals känns som en romantisk episk historia när man följer dem genom den amerikanska landsbygden. Två antihjältar vars enda positiva "outcome" blev att de hjälpte till att bidra till att FBI grundades 1935.