Translate

söndag 30 juni 2013

Att komma ihåg

Innan jag sakta slumrar in i den allt för sköna solstolen får jag en idé, en tydlig textidé, där även de första meningarna, ja kanske hela första stycket formar sig i mitt huvud. Jag tänker att jag måste skriva ner allt det där bra, så att jag inte glömmer, men tröttheten är allt för stark och vinner snabbt och hänsynslöst! 
När jag senare vaknar upp ur min dvala går det sakta innan jag kommer till något slags medvetande och sinnesnärvaro. Alldeles innan jag somnade hade jag lyssnat färdigt på hela Kristian Gidlunds sommarprat. Ett program som fått mig så deprimerad och livsengagerad på samma gång. Ett program som lyckats krama så mycket energi ur mig, så att jag tillslut slocknat ute i min stol. Inte av välbehag, utan av ren kortslutning. Och så var det det här med min idé, min textidé som jag kommit på precis innan jag slocknat. Nu var den borta, gick inte att finna eller återskapa i min mänskliga hårddisk. Därför sitter jag här nu. Därför försöker jag att tvinga mig själv att minnas. Men det är borta, raderat.
Istället börjar jag att göra helt nya anteckningar i mitt blädderblock och jag använder världens fiffigaste och mest nödvändigaste pryl; mobilen för att skriva dessa rader. Skriva ord som skall bilda meningar och beskriva min frustration över att jag (inte så gammal ännu), totalt glömt bort allting...
För så är det. Jag glömmer saker numera. Jag glömmer framförallt namn på personer och saker, något som jag alltid haft bra minne för förut. Och jag glömmer bort massor av annat också och...
Där slutar min rytm, mitt snabba mobiltangentstryckande... Kan man blotta sig så här? Är det verkligen så smart att blotta sin innersta svaghet på det här viset? Att jag antagligen håller på att bli dement och det långt innan jag nått femtio?

Sedan slår det mig att det drar ihop sig till den stora draften på andra sidan Atlanten. Alltså spektaklet då alla NHLklubbar väljer unga talanger till sitt lag. 
Och jag kommer minsann ihåg draftordningen i huvudet. Alltså 30 lag och så kan jag det mesta om de 10 främsta talangerna som planeras att gå först.
Märkligt, sådana saker kommer jag fortfarande ihåg...