Translate

torsdag 27 juni 2013

Flykt och trygghet

På radion klingar sista tonerna av sommar i P1 ut. Ännu ett bra sommarprogram! Peter Wolodarskis sätt att berätta med en nästan gammaldags ton tycker jag mycket om. Det är intressant och medryckande. Det är bara i början av en lång "sommarprogram" tid, men det har varit mycket bra kvalitet så här långt. Tyckte mycket om Gardells program och Lasses Kroners var kanske det bästa... Eller Katarina Gospics i går om hjärnan ? eller just Wolodarskis idag...Ja, nästan dött lopp alltså. Nu längtar jag redan till morgonens program med Sarah Dawn Finer.

Jag har semester, men ändå inte. Den påtagliga stress som kommer över mig tung och grå som vädret utanför, skvallrar om att det finns verkliga saker som jag har en deadline på. Som jag måste bli färdig med. Däremellan mindre viktiga saker som ändå kräver mitt engagemang och min uppmärksamhet. Det är föreningsliv och andra ting där jag lovat att vara behjälplig.
Här på min balkong, i ett rofyllt hörn i skydd av både regn och elände sätter jag upp mitt sommarkontor. Det är även här jag tar min tillflykt när jag vill läsa en bok, reflektera och njuta.

På min promenad sedan retas jag upp av dessa pensionärer som envisas med att köra på gång och cykelbanor på väg från sin boule stund. Onödigt, otvunget och nonchalant och helt och hållet lika oansvarigt som alla dessa hundälskare som vägrar att plocka upp efter sina små älsklingar utmed samma gång och cykelbana. 
 
Mycket kan dock botas med glass och jordgubbar och tillbaka i mitt "sommarkontor" igen tänker jag på det där Wolodarski pratade om; Flykt och trygghet.