Translate

måndag 1 oktober 2012

Horribla krav i Läroplanen


Under helgen ägnade jag en betydande del av min tid att sätta mig in i läroplanen för grundskolan. Efter möten med lärare var det nu dags att sätta mig in ordentligt i detta. Den 18e september skrev jag ju blogginlägget "mår våra barn bra och känner sig trygga i skolan gynnas hela vårt samhälle" där jag gav min syn på resurstilldelning, fördelning och vikten av långsiktighet.
Ganska snart skulle det bli kursplanen för musik i grundskolan, som skulle få mitt största intresse. Jag förstod relativt snabbt att det först och främst krävdes en utbildad musiklärare i ämnet och då pratar jag alltså från årkurs fyra. Faktum är att jag har svårt att tänka mig att det kan vara lätt att få tag i en utbildad musiklärare till alla småskolor ute i landsbygden. Säkerligen helt omöjligt. Dessutom innebär det ytterligare kostnader som äter upp de redan knappa resurserna. Men värst är ändå kraven! Det är ju helt horribla krav om man då inte anser att varje elev skall få förutsättningen via grundskolan att bli den nästa E-type, Det tycker inte jag!
Och då är ändå jag en person som sätter musiken i första rum, som spelat och sjungit själv sedan barnsben. För mig har musiken betytt mycket. Men, det innebär inte att jag tycker att man skall eller för den saken kan fordra kunskaper som nedan för årkurs 4-6. Resurser skall förstås läggas där de ger mest som till exempel svenska och Matematik. Resurser för att hjälpa barn som har det jobbigt med att läsa, mm.

  • Musicerande och musikskapande
  • Sång, melodispel och ackompanjemang i ensembleform i olika genrer.
  • Gehörsmusicerande efter musikaliska mönster, till exempel ackordföljder, perioder och kompmodeller.
  • Imitation och improvisation med röst och instrument, rytmer och toner.
  • Musikskapande med utgångspunkt i musikaliska mönster och former, till exempel ackordföljder och basgångar.
  • Musikframföranden
  • Musikens verktyg
  • Röst­ och hörselvård vid musikaliska aktiviteter, till exempel uppvärmningsövningar.
  • Hälsosamma ljudnivåer och olika typer av musikhörselskydd.
  • Rösten som instrument för olika vokala uttryck, till exempel sång, jojk och rap.
  • Ackord­ och melodiinstrument, bas och slagverk för melodi­ och rytmspel eller för ackompanjemang.
  • Rytm, klang och dynamik, tonhöjd, tempo, perioder, taktarter, vers och refräng som byggstenar för att komponera musik i olika genrer.
  • Musiksymboler, grafisk notation, noter och ackordbeteckningar.
  • Digitala verktyg för ljud­ och musikskapande.
  • Musikens sammanhang och funktioner
  • Ljudets och musikens fysiska, tanke­ och känslomässiga påverkan på människan i olika sammanhang.
  • Hur musik används för påverkan och rekreation och i olika rituella sammanhang.
  • Ord och begrepp som behövs för att kunna läsa, skriva och samtala om musicerande och om intryck samt upplevelser av musik.
  • Musik tillsammans med bild, text och dans. Hur olika estetiska uttryck kan samspela.
  • Indelningen i stråk­, blås­, sträng­, tangent­ och slagverksinstrument.
  • Konstmusik, folkmusik och populärmusik från olika kulturer och deras musikaliska karaktärsdrag.