Translate

tisdag 18 september 2012

Mår våra barn bra och känner sig trygga i skolan gynnas hela vårt samhälle.


Jag bekymras allvarligt över svensk skola och jag bekymras över de signaler som jag får från skolor i min kommun. Elever som inte blir sedda, lär sig läsa, klarar mål. Jag ser det som bekymmersamt med lärare som är kraftigt underbetalda, har låg status och jobbar i resursfattiga miljöer. Under den senaste tiden har jag varit i kontakt med skolans värld och dess vardag på nära håll, både som förälder, i jobbet och i politiken. I samtliga roller möter jag föräldrar och lärare som är oroliga för att minskade resurser till skolan ger konsekvenser för barn med stödbehov. Personligen tror jag också att de barn som har lätt för sig, men som inte får extra stimulans riskerar att tappa fortsatt motivation till att lära sig mer. Och så har vi alla de som ligger i gråzonen. De som ännu inte behöver stöd, men med färre lärare blir mer osynliga och riskerar att bli stökiga, ointresserade och totalt avsaknad av motivation.

Någonstans i grunden är det absolut fel att inte satsa de resurser som krävs till skola och dess elever. Det är fel att ta hand om elever först när de har blivit ett problem. Det sägs från politiskt håll att mycket pengar satsas idag på skolan i min kommun Färgelanda. Trots det ligger vi lågt när det kommer till lärartäthet. Ja, faktiskt under rikssnittet.
Jag var själv med och diskuterade fram det folkpartistiska förslag som vår fullmäktigegrupp lämnade in då budgetramarna beslutades tidigare i år. Vi ville skjuta till ytterligare medel för att åtminstone komma upp i samma nivå som riksnittet när det gäller lärartäthet. Det gillades dock inte av majoriteten. Något som nu oroar mig extra mycket efter rapporter om hur det ser ut för eleverna på några av våra skolor i  Färgelanda.
I de övergripande målen kan man läsa att "alla barn ska få en trygg uppväxt och ett lärande som leder till goda resultat och ett självständigt liv" Det tillsammans med det viktigaste resultatmålet att "Alla elever som slutar grundskolan ska ha behörighet till ett gymnasieprogram." Känns i rådande stund svårt att leva upp till om inte omöjligt.  

Undersökningar har gjorts som visar att ekonomiska resurser har betydelse för skolresultaten, särskilt för yngre elever och barn med ogynnsam socioekonomisk familjebakgrund. Det avgörande är hur pengarna används. I ekonomiskt kärva tider är det därför extra viktigt att man fördelar resurserna till skolan på ett så genomtänkt sätt som möjligt. Säkerligen krävs att man från politiskt håll kräver en genomlysning av verksamheten där man tittar på styrning, uppföljning och analys för att identifiera var resurs gör störst nytta. Låt oss göra det nu och samtidigt frigöra mer resurser till skolan. Om inte barnen känns viktiga i sig - så gör det för Färgelandas skull. För mår våra barn bra och känner sig trygga i skolan gynnas hela vårt samhälle.