Translate

lördag 6 augusti 2011

Sicilien

Jag tillbringar mina dagar 30 km väster om Palermo. Den mesta av tiden befinner jag mig under ett parasoll med en god bok, eller i strandbaren med förfriskningar och gott sällskap. Ibland, som igår, åker jag ner till byn för att bara gå omkring, sitta på kaféer och besöka den gamla kyrkan. Terrasini i sig är inte så speciellt, men jag tycker om dess kyrka som ligger mitt centrum vid det stora torget. Sicilien har varit ockuperat av både romare, greker och araber och det har satt sina spår inte minst i dess arkitektur. Ju äldre jag blir, ju mer sätter jag värde på historiska verk och bygnader av olika slag. En gång i tiden var Sicilien en "stormakt" i Medelhavet. Med sitt strategiska läge och som största ö var det ett dominerande handelsområde. Det gjorde ön till en attraktivt plats att lägga under sig och det gissar jag har präglat kulturen här starkt. Jag har roat mig med att tänka tillbaka på den tiden. Hur det kunde kunde vara då. Myllret, kommersen, rikedomen och säkerligen fattigdomen. Konstigt nog finns inte mycket kvar av det en gång så framgångsrika ekonomiska maktcentrat. Jordbruket är fortfarande totalt dominerande och ungdomen försvinner in till fastlandet. Ett fenomen som ön delar med många andra öar, inte allra minst vår egna jätteö; Gotland. Jag räknade förövrigt på hur stort Sicilien faktiskt är. Ungefär 8 Gotland! Här bor 5 miljoner invånar och är den största av Italiens 20 regioner. Något som man kanske inte tänker på. Till hösten när jag åker till Rom eller Milano och det börjar bli lite småkyligt på kvällarna skall jag sitta där på kaféerna och slutföra just dessa tankar som i denna stund fyller mitt sinne. Dessa tankar som mestadels är drömmar om att en dag tillbringa ålderdomen vid Medelhavet.