Translate

tisdag 12 oktober 2010

Höstspekulation


Vi har några härliga höstdagar på den sida av landet där jag bor. kalla morgnar och soliga och för året varma dagar. När hösten är så här har jag faktiskt inget emot den. Inga aktiviteter inbokade för kvällen och det innebär att jag denna fotbollskväll då Sverige spelar EMkval match mot Holland, kanske får möjlighet att titta lite på matchen. Dock osäkert om mitt fotbollsintresse sträcker sig så långt så att jag orkar titta på hela matchen.
Jag får en hel del kommentarer inskickade till bloggen som framförallt handlar om vad som nu händer i Folkpartiet i Färgelanda. Om det tänker jag skriva om i ett inlägg inom kort. Just nu går jag själv och väntar på hur kommunens nya styre skall se ut. Det viktiga nu är att vi får en stark majoritet. Självklart skall Moderaterna ingå i en sådan, då valresultatet tydligt visade de som de stora vinnarna. Dock misstänker jag att just det kan bli deras stora dilemma. Det mest logiska är en majoritet bestående av M, C och KD, men frågan är om C är så sugna på att gå in i allians med KD. Och då vänder vi blickarna mot C och S, två partier som gått tillbaka. Där skulle man kunna tänka sig att C skulle vilja ha med M, med resultatet att S sparkar bakut. Då återstår det för S att föreslå antingen FP eller V som ytterligare en part i majoritetskonstellationen och det kommer förstås C och M vägra. Där någonstans tror jag att förhandlingarna är nu. Så nästa drag blir att gå tillbaka till ruta ett och satsa på den i egentliga mening utifrån valresultatet enda konstellation; den med M, C och KD. När skall vi få reda på svaret?