Translate

onsdag 1 oktober 2008

Onsdag


(Av Ronny Widekärr)
Det är onsdag.
Jag är inne på min tredje dag som sjukskriven. Har nämligen under nära nog två veckors tid varit väldigt förkyld. Planerar dock att vara tillbaka på arbetet imorgon. Ute regnar det, men jag känner mig tvungen att handla något… Klär därför på mig rejält och ger mig ut i regnet, hastar mig över gatan och sneddar torget. På någon minut befinner jag mig utanför butiken Handlar´n vars slogan lyder: Handlar´n bryr sig om dig! En slogan som förmodligen många kunder ställer sig frågande till. Det visar sig att affären har bytt ägare. Bortsett från att man nu ökat på sortimentet, vilket innebär att man även börjat sälja folköl, verkar utbudet vara detsamma som tidigare dvs. den som exempelvis önskar något annat till middag en färdiga köttbullar eller grillkorv bör besöka en annan butik. Det finns dock en sak som skiljer den nya ägaren från den gamla – här pratar ingen svenska. Detta blir tydligt när jag ställer frågan:
- ursäkta, var står kaffet?
En man, kanske i min egen ålder som ser glad ut, kommer nu emot mig talande ett annat språk än svenska. Själv talar jag inte detta språk men det är tydligt att han förstått att jag är på jakt efter kaffe. Den glade expediten visar mig artigt till kaffehyllan, hyllan som förövrigt delar plats med diverse pastaprodukter samt naturgodis. Han tar ner två paket ekologiskt Gevalia-kaffe samt pekar på en skylt som är röd och följaktligen signalerar ”extrapris eller billigt”. Jag tar vänligt emot kaffepaketen och lägger ner dem i min varukorg. En stund senare har jag handlat klart och det är dags att gå till kassan,. Jag lägger upp mina varor på bandet och för någon sekund verkar allt vara som när man handlar i vilken affär som helst. Mina köp är registrerade och en summa på 170 kr visa sig på displayen, vilket får kassörskan att på ett mycket artigt sätt uttrycka sig:
- Ett tusen tio tack !
Jag lämnar 200 kr och får tillbaka 30kr. Allt är i sin ordning.