Translate

tisdag 16 juli 2013

Resväska

Jag skall ut och campa med min son. Jag ropar; "Eric, jag tror att vi packar i någon av våra hårda resväskor".
Eric snabbt; "Nej pappa, inga resväskor på camping".
"Varför inte då, det kommer bli ruggigt pra..." Min son avbryter mig tvärt...
"Därför att man inte har resväskor på camping, vi skall packa i våra träningsbagar, det har man när man campar".
Konversationen tar slut. Eric som fortsätter med sitt flygsimulator spel och jag kvar vid tvättmaskinen, med en famn tvätt intill mig. Det är tisdag någon gång i mitten av juli. Någon gång i mitten av sommaren. Semestertid. Solen skiner, gräsklippare brummar och någonstans i min närhet håller någon på att bygga på sitt hus. Som pappa förbereder jag denna campingtur på ett så praktiskt sätt som möjligt. Långt i från "campingstandarder" och eventuellt vedertaget sätt. Men så är det det här som min son säger, eller rättare sagt, hur han säger det. "Inga resväskor på en camping". På ett så moget och professionellt sätt. Precis som att han våra proffs på det här att campa. Och jaa, han har faktiskt varit i väg till det där stället nu ett par år utan mig och han vet säkert hur saker och ting fungerar just där. Jag funderar.

I förådet står resväskorna prydligt uppställda. Stora, små, hårda och mjuka. Allt efter tycke och smak. Vi har gått om resväskor hemma. Jag ser också en madrass uppställd mot väggen. Den får bli med istället för liggunderlag eller luftvariant. Och så ett riktigt täcke istället för sovsäck. Jag får panik i sovsäck!
Den där Tommy skall nog hålla sig hemma tänker ni. Men faktum är att jag är en sjuhelsikes campare och vad min son än tror och tycker så skall jag se till att detta blev hans absolut bästa campingminne någonsin.