Translate

måndag 21 april 2014

Bekräftelsens tid

Jag byter bakgrund på min "Tommy Widekärrs blogg gilla sida". Byter höstlöv mot småsolar. Det är hög tid att städa bort det gamla och ta in ljuset, ta in det glada.

Jag är en av alla de där som delvis lever sina liv genom sociala medier och när jag skriver just det där och ser det på pränt på skärmen; att "jag delvis lever mitt liv genom sociala medier", stannar jag upp, tänker på det där, tänker på hur den här världen har blivit, hur jag blivit.
Är det sämre nu? Knappast.
Är det bättre? Svårt att säga. Men faktum är att alla dessa "gilla" eller "favoritmarkeringar" gör många människor glada. En tokig värld i en bekräftelsens tid där alla dessa vardagsbilder och statusuppdateringar delvis finns där för att ge avsändaren tillfällig tillfredsställelse. Jag agerar genom facebook, jag har en förhoppning/önskan om att bli mer aktiv på Twitter, Jag har ett instagramkonto som jag är dålig på att använda och är antagligen registrerad på ett antal sidor till med socialt innehåll. Och..jag blir förstås glad när någon kommenterar på ett positivt sätt, eller gillar det jag lägger ut. Under påskhelgen har t ex min gilla sida för denna blogg nått över 2500 gillamarkeringar. Det är häftigt, men samtidigt något man får ta med en nypa salt. För dessa "gilla", eller "favoritmarkeringar" och "positiva kommentarer" är ändå bara dagsvara och har ett mycket kort bäst före datum. Så länge jag är medveten om det, har jag inga problem med att delvis leva mitt liv genom sociala medier.