Translate

lördag 1 februari 2014

En lördag med judo, släktforskning och lite näringslivshistoria

Förmiddagen och en timma efter middag tillbringas på klubben och denna morgon möter Bohusläningen mig vid trappen! Ett mycket trevligt och uppskattat inslag denna morgon. Roligt att man vill besöka och skriva om vår verksamhet, samtidigt som jag kan se det komiska i det hela då jag personligen under en längre tid varit mycket kritisk till tidningens rapportering av Färgelanda. Något som jag t ex inte gjort någon hemlighet av i detta media. Återstår att se hur reportaget blir vinklat när det kommer på pränt. Jag väntar nyfiket på resultatet.

På vägen från bilen och in, vittjade jag brevlådan på gårdagens post och där bland räkningar fanns ett brev i från en avlägsen släkting från Gotland som har stenkoll på släkten. Där fick jag några pusselbitar jag saknat angående min mormors mormors morfars farfars morfars far Henrik de Try. Tänk vad ett brev kan glädja. Min släktforskning lever vidare.


De Trys svenske stamfader; Industriledaren Henrik de Try kom till Sverige med den vallonska invandringen från Liège under 1600-talets första hälft.  Han grundade Gusums-, Överums- och Ankarsrums Bruk. 

Ankarsrums bruk grundades 1655 och det roliga är att det är ett av de äldsta företagen i Sverige som fortfarande är aktivt. Där har tillverkats allt från jordbruksredskap, järnvägsutrustning, kaminer, radiatorer och badkar till idag likströms- och växelströmsmotorer och tillverkning och montering av köksmaskiner.
Det är om sådant här som jag i skrivande stund grottar ner mig i; en del av svensk näringslivshistoria.


Henrik de Try, grundare
           av Ankarsrums Bruk 1655 och min mormors mormors morfars morfars farfars mormors far