Translate

måndag 6 januari 2014

Vinter även utan snö

Dricker mitt kaffe på balkongen. Det regnar och är grått och mulet. Trots det tvingar sig julen kvar, framförallt inomhus i form av tomtar, gran, glitter och juldukar. Kanske ända till Kyndelsmäss ändå? Avsaknaden av vinter delar upp oss svenskar i olika läger. De som vill att vinter är lika med snö och de som anser att det finns vinter utan snö. Jag tillhör de sistnämnda och för mig de förnuftiga. Om det inte är vinter i Sverige i januari, vet jag inte vad det skulle vara. Att öppet i sociala medier vädja, kräva och önska vinter ter sig i min värld konstigt. Dessa är förstås snöivrare. Samma människor som tycker att det skall vara snö när det är vinter...eller vänta..jag menar; kräver snö när det är vinter. Jag har förståelse för att man kan ha en sådan åsikt och jag respekterar det och även om jag låter raljerande mot just dessa människor, så ta mig inte på för stort allvar; jag försöker bara visa här att det finns en annan åsikt om saken också.
Och när vi pratar om snö, passar jag på att nämna de där människorna som påstår att man inte kan få någon julstämning eftersom att det inte är vitt ute. Ja, ni tänker rätt; Dessa människor är alltså samma människor som de som "kräver snö när det är vinter". Ja; exakt, kanske du som just nu läser det här. Du som tycker vinter är lika med snö.
Låt mig då uttrycka mig så här; Att påstå att det inte blir någon julstämning utan snö är bara ett sätt att döda sitt egna dåliga samvete över att man inte lyckats komma ner i varv eller faktiskt tagit till sig julens budskap, kunna känna inre frid, eller att bara släppa allt och hänge sig. Majoriteten av den kristna världen lever i länder där snö aldrig är en ingrediens av julen och även om vi som nordbor kan uttrycka vår önskan om snö av kulturgeografiska skäl, så kan aldrig snö bli den bidragande orsaken till att man känner julstämning.
Och igen; det kommer alltid vara vinter i januari i Sverige även om den metrologiska mätningen säger något annat.