Translate

torsdag 19 september 2013

Frostigt

Jag vaknar extremt tidigt denna morgon och efter det att jag legat kvar och försökt att somna om under ett par timmar, ger jag tillslut upp, sätter på mig, brygger kaffe och noterar att det är minus ute! Den första frostnatten antecknar jag alltså den 19 september. Exakt två månader innan min födelsedag. Alldeles nyss var det underbar sommar, nu definitivt höst. Det finns ett vemod i det där att lämna något så vackert och skönt bakom sig för kyla och mörker. 
Jag dricker mitt kaffe på tom mage. Väntar med frukost någon timma. Första koppen går fort. Kopp nummer två är redan halvfull. Just nu pigg, men vet att jag kommer att "dippa" lagom till klockan blir sju och jag sitter i bilen till jobbet. Tänker på bilrutorna. Är det en sådan där morgon så att man måste skrapa? Jag tittar ut. Kan inte avgöra det på det här hållet. Om någon timma skall jag gå ut och inspektera, men till dess tänker jag sitta här i soffan, dricka mitt kaffe och läsa nätmorgontidningar.

Natten är svart, morgonen likaså. Men om några timmar när ljuset kommer kanske...kanske vi kan få uppleva en sån här vacker dag som vi hade tidigare i veckan som verkligen visade på att "efter regn kommer sol". Låter oss hoppas på det.