Translate

lördag 31 augusti 2013

Några meningar om idag

Nere på Harvens dag möter jag människor som kommenterar att jag inte bloggat på ett tag. Jag nickar och ler. Det är sant. Inte sedan i måndags. Min mor berättar det för mig när jag anländer till den Widerkärrska villan i Ellenö. Efter en fullmatad dag med förberedelser inför klubbens medverkan på Harvens dag på morgonen, sedan två judopass och därefter direkt ner till Harvensdag området för att delta i de aktiviteter som klubben har, landar jag tillslut hemma hos mina föräldrar. I fadershuset som jag inte besökt på över en månad. Det är livat. Huset är fullt av barnbarn. Det låter det. Låter som att det skulle vara minst 10 ungar, men det är det förstås inte, även om det låter så. Tre stycken räcker för att hålla ljudnivån på gränsen till det ohälsosamma. Mor och far är coola. Ibland är det kanske just det som jag imponeras mesta av hos mina föräldrar. Att de kan vara så coola och lugna jämnt. Jag och farsan sätter oss ute. Sedan farsan blev pensionär så har han tagit det här med avstämning fullt ut. Vi pratar, skrattar, kommenterar barnen som hela tiden tycks finnas omkring. Han har inte bråttom och jag har bestämt mig för att för en skull stanna en stund. För första gången på flera veckor kan jag äntligen koppla av. De senaste veckorna och helgerna varit uppbokade och det har varit minimalt med tid för riktig avkoppling och stillhet.
Min far på sin favoritplats så här års.

Nu hemma. Eric är kvar i Ellenö och Anette jobbar. Jag brygger kaffe och det en stor kanna efter det att jag kommit underfund med att det inte blivit något mer av den varan än den där första koppen tidigt i morse. Så jag njuter av det starka svarta, samtidigt som jag spelar Uncle Krackers senaste platta; Midnight special. Jag piggnar till och det där begäret att behöva gå och lägga sig en timma, försvinner. Alltså klokt att välja kaffe och för all del några glas vatten före intag av andra drycker. Senare i kväll skall jag tillsammans med vänner stilla fortsätta att fira "Färgelandas nationaldag". Detta på en lokal restaurang med öltältsresurer.
Och.. I morgon tänker jag ta den där sovmorgonen som jag under veckan sett framemot så mycket.