Translate

söndag 12 maj 2013

Söndagen den 12e ( I maj du sköna)

Morgonen är kall och blöt. När solen tillslut tittar fram stiger det med några få grader, men morgonen är fortfarande kylig. I fredags satt jag på en uteservering och åt min lunch. Det var första gången i år, men trots en bra bit in i maj så var det inte direkt behagligt. Kanske för att jag saknade jacka. Mitt sällskap hade jackor på sig.. Men, de såg ut att frysa de med, även om ingen sa det. Ingen ville erkänna, ingen ville medge att det skulle vara en ren skönare upplevelse att sitta inne. Jag sa heller inget, utan såg antagligen ut att njuta när jag kisade så där somrigt upp mot solen som ibland kom fram bakom molnen.

Idag söndag och dag till för vila och att samla krafter. Så här i mitten av maj vill man gärna göra det utomhus. Ute på min balkong är det friskt, inte direkt skönt eller tillräckligt med värme, men jag torkar av mina blöta stolar, mitt regndränkta bord och slår mig ner. Jag dricker mitt kaffe, som är starkt och hett. Det blåser. Inga fåglar som sjunger, men ändå sång, men det kommer inne från min sons rum. För en fader låter dessa toner från sitt barns strupe bättre än vilken koltrast i världen. Det är gitarr också. Han börjar få koll på kompet, på sin högerhand. Det där noterar jag samtidigt som jag hör morgonens första fågelläten. Blåsten har avtagit och kanske känns det lite behagligare ute ändå..Det är i denna stund man bara vill le.