Translate

tisdag 28 februari 2012

Moderns egentid finnes på toaletten (Vårbloggen)

Under fem veckor med start den 28 februari kommer du kunna läsa om Energiska Ewas ekapader här på min blogg. Trevlig läsning!/Tommy

Jag tillhör kategorin människor som anser att toalettbesök ska avklaras snabbt och effektivt. Jag har aldrig förstått mig på de där människorna som tagit evigheter på sig på toaletten. Tills nu. Nu förstår jag precis vad de gör. Det stavas egentid.

Toalettbesök ska göras i privat regi
Den där korta stunden när jag gör mina behov på toaletten anser jag också att dörren ska vara stängd och behoven görs i privat regi. Min son är av en helt annan uppfattning. Han anser att det hans plikt att titta till mig under toalettbesöket. Det är helt otänkbart att smälla igen toalettdörren framför näsan på sonen, då utbryter total panik och hur snabb och effektiv jag än må vara på toaletten, har sonen förmodligen startat ett nytt världskrig utanför dörren. Jag har därför kapitulerat för mitt sista uns av privatliv och numera är sonen en självklar objuden gäst vid toalettbesöken.

Egentid på toaletten
Undantaget i toalettkriget är när fadern finns till förfogande. Då får han ta hand om sonen medan jag för omväxlingens skull återtar mitt uns av privatliv på toaletten. Jag har dock märkt en markant skillnad i mina toalettvanor på senaste tiden. När privata toalettbesök väl tillåts är de inte som förr, snabba och effektiva, nej numera är de långa och utdragna.

Långa toalettbesök
Utvecklingen kom smygande. Det började oskyldigt med att jag tillät mig själv att tänka några fullständiga tankar och ta några djupa andetag innan jag öppnade dörren till verkligheten igen. Men så en dag råkade jag ta med mig min smartphone. Plötsligt fann jag mig själv inlåst på toaletten en bra stund spelande det där Alfapetspelet som kräver tankeverksamhet. Då slog det mig, detta är min egentid. Inlåst på toaletten. Bättre än inget, modern är inte allt för petig med vackra miljöer och andra yttre omständigheter. Sen slog en annan sak mig. Fadern har alltid tagit god tid på sig på toaletten, även långt innan vi skaffade barn. Hur ska jag som hans fru tolka det? Förmodligen förstod mannen alltså långt tidigare värdet av kvalitetstid på toaletten.

Sonen har lärt sig gå på pottan
Förutom att jag tycker att det är sorgligt att tänka på att min kvalitetstid med mig själv numera konsumeras på toaletten, har sonens fascination för toaletter åtminstone en positiv sida. Han har lärt sig gå på pottan. På skoj köpte vi en fin röd flodhästpotta, så att han skulle ha något att göra medan han ändå hängde inne på toaletten och väntade på att jag skulle bli klar. Femton månader ung svarade han med att bajsa på pottan på första försöket. Inte dåligt. Nu några veckor senare har han åtminstone lärt sig göra de stora behoven på pottan. För att han ska sitta kvar på pottan kräver han dock att vi kollar i någon av hans pekböcker. Det har fungerat utmärkt fram till häromdagen. Då kom han dragande med dagstidningen och skulle bestämt läsa den när han satt på pottan. Länge och väl satt han där och läste. Jag skrattade och konstaterade att det är en ung liten herre, inte allt för olik sin far. Fattas bara att sonen nu börjar köra ut mig från toaletten när han går på pottan och läser tidningen. Nåja kanske dags för sonen att åberopa egentid också?

Hälsningar


Energiska Ewa



Jag, Energiska Ewa, är ett avdankat fotbollsproffs och mamma till Charlie Långarm, snart ett och ett halvt år ung. Familjen väntar dessutom tillökning i början på mars, vilket gör att jag har en inofficiell tävling med Kronprinssessan. Jag är så tondöv att jag är rädd för att sonen kommer få bestående men av att höra mig skräna barnsånger. Ni följer oss genom våra vardagliga eskapader, stora som små. Opretentiöst, ärligt och fullt av nybörjarfel bjuder jag på reflektioner kring livet som småbarnsförälder. Fler krönikor finns på www.energiskaewa.blogspot.com