Translate

tisdag 6 september 2011

Makt

Denna vecka har tv4 fokus på skolan och mycket har handlat om dess miljö och mobbing. Det berör mig att så många skolor inte kan erkänna att de gjort fel och att man t om skyller på den mobbade! Hur kan man skylla på den redan utsatte? Hur kan vi gång på gång läsa om hur de vuxna i skolan inte har märkt att mobbning pågår, ibland trots att den är grov och brutal? För inte så väldigt länge sedan var min kommun inblandad i en mycket tragisk och utdragen process där man valde att inte ta något ansvar. Detta ledde sedermera till en rättprocess som slutligen hamnade i en förlikning. För mig var det helt ofattbart redan från början att det fanns människor som faktiskt var beredd att ta till en rättprocess mot ett barn. Jag tror att förutom rädsla och okunskap handlar det om makt. En av de viktigaste liberala frågorna är just hur vi ser på makt. Tyvärr är det en fråga som alltförsällan kommer i skymundan. Politik handlar i mångt och mycket om makt och för mig som liberal och folkpartist att vara i oposition emot orättfärdig maktutövning. Folkpartiets trovärdighet är här historiskt stort. Var helst enskilda grupper utsätts för maktförtryck har folkpartiet intagit rollen som försvarare av de svaga. Så måste det förbli! För mig är liberalismen en frihetsrörelse emot mobbare och de som roffar åt sig.