När Marie var lika gammal som Eric är nu, pratades det inte över nätet. Man var spänd, förhoppningsfull och lite lätt nervös. Marie var antagligen ännu mer nervös. Det gick dock alltid bra och det visade sig efteråt att ingen av oss skulle behövt känna denna oro. När jag var barn var det annorlunda. Kvartsamtalen var alltid förutsägbara. Man visste att det skulle ta mer än en kvart. Pinan skulle liksom dras ut på. Jag visste att jag var ganska kass i de flesta ämnen, men tyckte det var kul ändå. Dock var det aldrig kul när det drog ihop sig för kvartsamtal. Lärarinnans roll var att vara barsk, tillrättavisande och överlägsen och min mors roll var att vara den som nickade, förfasade sig lätt över mina ganska klena insatser som de båda var överens om berodde på slarv. Jag visste att så inte var fallet och det visste förståss min mor också, men det tillhörde liksom "spelet" att hålla med lärarinnan, förklara att "det här skulle vi prata om när vi kom hem" och så vidare...
Jag visste att vi aldrig skulle prata om det hemma och jag visste att min mor älskade mig ändå och tyckte att jag var duktig. Men det var en jobbig "kvart" som jag med tiden lärde mig hata mer än något annat.
Idag har kvartsamtalen blivit utvecklings-samtal och de har dessutom letat sig till arbetsplatsen och inte ens som vuxen går man numera fri. För egentligen handlar det om detsamma om än i mer inlindade pedagogiska piruetter. Vi bedömmer vilket resultat som uppnåtts, vilken insats vi har lagt ner för att nå detta resultat och bedömmer och analyserar vår kunskap om det som vi håller på med. Den stora skillnaden är egentligen att jag idag slipper att bli utsatt för det här och istället riskerar att vara den barska, tillrättavisande auktoriteten.