Translate

tisdag 8 februari 2011

"A Hard Rain's a-Gonna Fall"

Solen ligger på fönstret och fyller hela mitt rum med värme. Hela 28, 2 visar min innetermometer. Jag öppnar upp lite och drar in den ljumma luften i mina lungor. Det är en härlig februaridag. Under natten har Maple Leafs överaskande vunnit och de första timmarna på jobbet har avlöpt väl. All anledning till att må ganska gott. Morgonens lokala tevenyheter skvallrar om kommunens akuta likvida problem och det extrainsatta kommunfullmäktigemöte som avlöpte igår kväll. På agendan: att få låna upp upp till trettiomiljoner kronor. Ute på samhället har jag uppsnappat att folk börjar knorra och redan börja göra tummen ner. Folks tålamod är kort, liksom deras minne. 6 månader är ingen lång tid och för mig får majoriteten så här långt godkänt. Man har visat att man vågar ta obekväma beslut och att man är beredd att kavla upp ärmarna. Nu gäller det också att man kan visa att man kan sträcka ut en hand och få med oppositionspartierna på tåget när det gäller att få ordning på kommunens finanser. Här finns inget utrymme till prestige eller liknande, utan att lösa kommunens svåra situation är allas skyldighet och måste vara högsta prioritet. Majoriteten måste ta initiativet. De har en viktig roll att visa att man är ett gott föredöme.
Det som jag däremot inte är nöjd med så här långt och som jag anser vara ett stort misstag är valet av tf kommunchef. Inte för personen i fråga. Han är säkerligen kompetent. Däremot ger det helt fel signaler att anställa den person som utsetts att granska de man vill ha granskat och som sedan levererat precis en sådan rapport som man själv önskat. Tjänstemännen fick stryk - politikerna klarade sig. Det skapar tvivel i betraktarens ögon och kan i förlängningen användas emot en. Visserligen är han bara anställd på tre månader, men var så säker att det just kommer bli han som sedan få tillsvidaretjänsten. Det är mitt stalltips. Varför reagerar inte opositionen på detta? Ja, svaret kanske är ganska självklart.
Solen skiner även över vår kommun idag, men "A Hard Rain's a-Gonna Fall" , som den gode Dylan säkerligen skulle utrycka det.