Translate

lördag 29 maj 2010

Medborgarens ansvar

I morse när jag vaknade låg det några mejl i min inbox angående mitt inlägg "fredlös zon". Detta verkade vara ett ämne som väckte engagemang bland er nattugglor som läsare. Personligen tror jag att man gör det för enkelt om man helt förlitar sig och kräver att polisen skall lösa problemet. Missförstå mig inte. Jag är den förste att hålla med om att vi behöver polis stationerade i kommunen. Som det nu är på den fronten tycker jag absolut inte är acceptabelt. Men, någongång där på sjuttiotalet när socialdemokratin slutligen cementerade in i det svenska folkhemmet att det var skolan och samhället som skulle fostra våra barn, så gick allt sedan så väldigt fel. I grunden tror jag inte att det är samhällets eller polisens fel, eller så om man vill; politikernas. Det är vi vuxna som måste ta ansvar och visa vägen för våra barn. Det är vi föräldrar som är en avgörande faktor. Inte polisen, inte staten, inte samhället. Det är dags att vi som föräldrar engagerar oss i våra barn, ställer krav och har koll på vad ungdomarna gör på kvällar och nätter. Dessutom tror jag att det är viktigt att det finns vuxna människor i samhället. Klockan 22.00 oavsett vardag eller helg är centrum avsaknad av vuxna. Jag brukar gå ut just den tiden för en liten kvällspromenad. Det brukar på ett naturligt sätt lugna ner eventuella stökiga element. Men jag är så gott som ensam. Inte ofta som man möter någon vuxen.
Med mer vuxna i rörelse under kvällstid tror jag att vi kan få ett lugnare Färgelanda.
Dessutom i dessa dagar då det ställs höga krav på våra politiker är det dags att även politiker ställer krav på oss medborgare. Som en god medborgare har vi förståss ett eget ansvar över vad våra barn gör. Polis och samhälle skall först behöva träda in där det inte finns någon/några engagerade föräldrar.