Translate

lördag 29 maj 2010

Allvarligt läge

Den 12 maj skrev jag i mitt inlägg "Troligen sanna rykten" om de uppsägningar som förväntades vara på gång inom Färgelanda kommun. För några dagar sedan fick jag kommunens svåra ekonomiska läge redovisat för mig och idag skriver Bohusläningen att prognosen visar på att kommunen kommer gå back ytterligare drygt 17 miljoner 2010. Läget är mycket allvarsamt, ja, t om katastrofartat.Nu väntar ytterligare personalnedskärningar. Något annat effektivt sätt för att komma i balans finns tyvärr inte.
Som jag ser det är en fokusering på kärnverksamheten nu ett måste. Så mycket annat har fått stå i vägen för det viktiga. Allt ljus måste nu åter riktas mot skola och omsorg. 17 miljoner i en liten kommun som Färgelanda är anmärkningsvärt.

Vi går nu in i en valrörelse där löftena om ett bättre samhälle till medborgarna kommer hagla. Alla måste vi få ha drömmar och förslag som vi tror på, vad än andra anser om det. Partierna måste få möjlighet att profilera sig och ge sin bild om hur ett bättre Färgelanda skall skapas.
Vi behöver dock en viss form av enighet. Ekonomin kommer inte kunna klaras utan ett gemensamt grepp. Det är nu dags för alla att ta ansvar. Läget är extremt allvarligt.