Translate

onsdag 28 april 2010

Besök på fullmäktige

Jag tog mig till Färgelanda Allhem trots allt i kväll för att närvara på fullmäktigemötet. Det var många åhörare där. Säkerligen ingen av dem som kommit dit i tron att få applådera kloka beslut. Frågan med stort "F" var förståss tilläggsanslaget på 18 miljoner till Björnhuset för att slutföra projektet. Ett helt vettvilligt förslag som når sin kulmen när 4 miljoner av de pengarna är för att ordna till kontor till företagen! Summan är förståss horribel i sig, men det är attityden och omdömeslösheten som får mig att gå i taket! I tuffa tider får man anpassa kostymen efter situationen. Alla vet att för att sköta administrativa sysslor krävs, förutom relevanta verktyg, ett bord och en stol. Eller som en vän som jobbar på ett stort svenskt företag utryckte det för mig i förmiddags;

"4 mille till kontor åt företag som VET att de inte betalar tillbaka de pengarna, beslutat av folk som också VET. Jag jobbar på ett företag som går runt – oftast – och betalar sina egna byggnader. Emellanåt har jag suttit i kontorsmoduler modell barack, bara att koppla in strömmen & köra. Kostnadseffektivt, eftersom vi betalar med egna pengar. På nåt sätt blir kontorsfrågan i min värld kvintessensen av bristen på planering, styrning och inte minst ansvar i Björnhuset."

I kväll var det KD och M som stod för de kloka orden i den här frågan. För det fick de dock inget gehör,då fullmäktige tillslut röstade för kommunstyrelsens förslag att anslå ytterligare 16, 5 miljoner till projektet.