Translate

söndag 9 augusti 2009

Blogghistorik

Min blogg såg dagens ljus den 4e december 2006. 2006 var också det år som bloggen fick sitt totala genombrott runt om i världen. Då startades ca 120 000 nya bloggar per dag. Idag, tre år senare startas 190 000 per dag! En ofattbar utveckling.
Som jag skrivit tidigare var det inte ett självklart val att börja skriva, även om det skrivna ordet alltid farcinerat mig. I mitt andra inlägg kan man läsa om hur jag kämpar med bloggandes nytta.
Historiskt sett sägs den första bloggen sett dagens ljus 1994. Författad av Justin Hall. I Sverige är Annica Tiger pionjär med sin nätdagbok 1997. Dock skulle det dröja ända till 2004 som bloggen verkligen slog igenom. Detta efter tsunami katastrofen, där bloggen visade sig vara ett mycket snabbt media för att sprida information. Även för min del skulle det visa sig att mitt bloggskrivande skulle bli ett snabbt och effektivt sett att få ut information. Mer om det och mitt egna bloggande i nästa inlägg om att blogga!