Translate

torsdag 1 maj 2014

Första torsdagen i maj

Jag på brorsans balkong
Min bror med familj reser genom landet från huvudstaden för att någon gång under eftermiddagen hamna i Dalsland. En resa från nysnötillstånd till ett något mer vårligt yttre. Jag sitter ute och kan konstatera att det är en ganska dräglig morgon med mycket sol från en nästan molnfri blå himmel. Det är helg igen. Det är helgernas tid där alla dessa röda dagar hackar sönder arbetsveckorna på både gott och ont. Det finns tillfällen då jag sett mest det onda med det. Det har jag också skrivit om här i min blogg...

Men idag, i denna stund njuter jag. Njuter av ledighet, stunden vid mitt olivträd, mitt i solen i vackra Dalsland.

En gång var jag på väg i från denna bygd, Föresten, jag lämnade den faktiskt och svor på att att inte återvända. För några veckor sedan när jag var och hälsade på min nämnda bror, kom det där över mig, den där känslan om att det var jag som blev kvar och min bror som gav sig av. Jag hade dock aldrig önskan om att flytta till Stockholm eller någon annan svensk större stad. Jag ville bara bort, söder över, lämna landet. Nu sitter jag här i hjärtat av Dalsland och känner mig ganska nöjd med det.
Det är första maj och en ny tid är på ingång. Tid för förändring i rutinmässig skrud. Förväntan, nyfikenhet och lugn råder.