Det är fortsatt mulet och inte någon speciell värme för årstiden att snacka om. Jag går igenom min "att göra lista", punkt efter punkt. Därefter fångar en rapport från analysföretaget Gartner mitt intresse. Den handlar om utvecklingen och försäljningen av mobilappar som nu verkar fått en rejäl hajp och bara på något år vuxit till en jättemarknad. I år omsätter mobilapparna hisnande 94 miljarder kronor! En tredubbling från förra året. Jag var tidigt ute med att se möjligheterna med mobiltelefoner. Jag styr i stort sätt hela mitt kontor idag från min telefon. Jag är noga med att ha rätt applikationer som passar jobb, fritid och nöjen. Som lite nördig på just mobiltelefoner kan jag inte annat än att tycka att det är spännande med den utveckling som nu sker där fler och fler rättighetsinnehavare skaffar sig egna mobila applikationer för att skapa nya möjligheter för marknadsföring via sponsorskap. T ex häromdagen när jag kollade på baseballpremiären, (Major League Baseball, MLB)och fann hur de lyckats paketera sin rättighet kring detta och lyckats sälja kanalen till Volvo. Volvos erbjudande till fansen under april månad är att de får möjligheten att se samtliga direktsända matcher via iPhone eller iPad utan att betala månadsavgiften på 25 US dollar. Volvo låser helt enkelt upp porten i den så kallade betalmuren (paywall) och får då i gengäld rättigheten att marknadsföra annonser i all reklam under baseballmatcherna. Riktigt, riktigt häftigt! Och med tanke på att MLB har ungefär 1,5 miljoner anslutna prennumeranter/fans, så är Volvo i och med denna lukrativa möjlighet säkerligen en stor vinnare.
Just de amerikanska stora sporterna har tidigt varit ute med egen applikation för iPhone,iPad, android och Blackberry. Själv har jag förståss alla de viktiga NHLapparna. Sponsorfinansierade applikationer är en riktigt spännande marknad. Nu väntar jag på att svenska lag skall få riktigt bra appar.