Translate

lördag 26 februari 2011

Nattmatt och sömnlös

Dag skall snart gå över till ny dag och kyla och minusgrader har bytts ut mot plusgrader. Det är skillnad på -20 och 2,0. Jag är klarvaken. Det riskerar att bli ännu en sömnlös natt. Det blir ett glas kallt vatten och en film. Nattens val, "Money never sleeps", uppföljaren till den formidable Wall street från 1987. "Greed is good" och alla dessa sanningar. Utanför, nere vid centrum härjar ungdomarna. De är tillbaka igen, efter veckor av kyla och ofrivillig frånvaro. Nu tillbaka, ännu mer skrikigare, ännu mer hormonstinna och kompromisslösa. Jag höjer teven lite till. Inte för mycket så att jag stör de som sover, men tillräckligt för att hålla bullrandet borta. Och innan jag stänger ner och avslutar detta inlägg tänker jag på tokerierna i världen, på alla dessa galningar som aldrig tycks ta slut. och jag tänker på diplomati och vad frihet och demokrati egentligen är värt för oss människor om det visar sig ske på bekostnad av våra egna medel och vår levnadsstandard. Allt detta finns det nog mer än en anledning om att återkomma med i senare inlägg.