Translate

söndag 30 mars 2014

Nu tar jag sommarlov

För några dagar sedan städade "A" ur vår sons garderober. Det var åtskilliga klädesplagg som sorterades bort som "urväxta" och hamnade i den svarta säcken till behövande. Däribland denna tröja som min son fick av mig för ganska länge sedan. Den var för stor för honom då.  Nu hade han för länge sedan växt ur den. 
När jag såg detta, att den hamnat i den svarta säcken, reagerade jag med bestörtning. "Inte kan man väl göra sig av med en sådan klenod?" Jag tog tillbaka den från säcken och sedan dessa har den legat på soffan i arbetsrummet. 
Då var en av mina viktigaste uppgifter som far att vägleda min son till att hålla på det "rätta" laget och jag lyckades ganska bra för som tre åring höll han likt sin far på "Maple leafs". Samma sak när han blev 6 och sedan sju...
Där någonstans efter sju års ålder ville min son bestämma själv. Han hade kommit på att Maple Leafs sög och det fanns faktiskt betydligt många bättre lag än detta "ganska mediokra gäng". Att det handlade om passion, om livsstil, om en historia, ville min son inte alls lyssna på och kanske var det för mycket begärt också av en sjuåring. Men det gjorde ont, mycket ont och antagligen så är den känslan svår att förstå om man inte själv är involverad och känslomässigt engagerad i ett lag. Än värre blev det när han en dag berättade att han höll på Pittsburgh Penguins och senare ganska snabbt därpå skaffade sig en riktig "Penguins outfit." Jag var bestört och bedrövad.

Idag kan jag glädjas över att han själv har hittat sitt lag på "riktigt" och att vi i en framtid faktiskt kan dela passionen av NHL, hockeyn, spelet...
Idag gör det också extra ont eftersom att samtidigt som Pittsburgh Penguins vinner och blir klara för slutspel, förlorar Toronto Maple Leafs sin åttonde raka och rasar ner i ett stort svart avgrundshål...
Före OS var Toronto ett av topplagen och var ett självklart slutspelslag, efter OS visar det sig att det ännu en gång inte kommer bli något slutspel. Ett lag med massor av överbetalda stjärnspelare som totalfloppar i den blåa och vita tröjan. Var så säker när dessa stjärnspelare spelar i ett annat lag nästa säsong kommer de i vanlig ordning vara sitt lags bästa spelare.

Jag kommer alltid stötta mitt lag, men nu behöver jag en paus. Dags att pausa Viaplay abbonnemanget, sluta läsa NHLs resultatbörs tillika artiklar. För mitt älskade lag är det några matcher kvar innan de kan ta ännu ett förtidigt somarlov. Jag kommer ta mitt redan nu.
Och i soffan i arbetsrummet ligger en urväxt supportertröja ännu kvar utan ägare.