Translate

måndag 27 januari 2014

Ödmjukhet

Jag är ingen stor schackspelare, men jag har alltid fascinerats av spelet, väntandet, uthålligheten och de taktiska möjligheterna. Med åren har jag insett att schack är som livet. Det handlar om att både kunna ge och ta för att kunna bli en vinnare. I judo som är den sport som jag utövar, tänker jag alltid på samma sätt som när jag spelar schack. Att ligga ett drag före. Att offra, forcera och lura för att få min motståndare dit jag vill ha honom.

Denna vecka har jag spelat tre parti och lyckats vinna samtliga. Den totala tillfredsställelsen som man kan känna efter en schackvinst är svår att toppa. En förlust; lika med känslan av det totala nederlaget.
Liksom i livet och på judomattan är det lätt att få en släng av hybris i medgång. Det är då som man är som mest sårbar. Det är då man förivrar sig. Ett feldrag kan ändra hela matchbilden. 

Därför krävs även ödmjukhet oavsett om det handlar om det där schackpartiet, dina framgångar på idrottsarenan, eller i verkliga livet. Jag tror att många  har missuppfattat vad ödmjukhet är för något.  Jag hör ofta "Inte skall väl jag?" "Det klarar jag aldrig". "Du är mycket bättre". Tre korta meningar som många menar visar på ödmjukhet. Alltså;  ödmjukhet är detsamma som människor som är tystlåtna, undfallande, konflikträdda och blyga....?

Så tror inte jag att det är.
Ödmjukhet är att se på sig själv med ärliga och sanna ögon. Att vara ödmjuk är att veta vad jag är bra på och vad jag är mindre bra på. Ödmjuk är att våga säga: "Det här kan jag, det är jag duktig på, men det där andra, det är jag inte så bra på..."
En ödmjuk människa har inget behov av att jämföra sig med någon annan än sig själv. En ödmjuk människa inser att han eller hon inte bli bättre för att någon annan är sämre, eller att de blir sämre för att någon annan är bra.

Så när jag går till arbetet i morgon så vet jag att jag också måste vara ödmjuk inför den uppgift jag har att utföra och de människor jag möter. På judomattan kommer det inte att räcka att ligga ett drag före. Att offra, forcera och lura för att få min motståndare dit jag vill ha honom. och skall jag ha någon möjlighet att få fortsatt njutning i mitt schackspelande krävs det att jag ser på själva spelet som på livet självt; med stor ödmjukhet.