Translate

söndag 24 november 2013

Mina sju viktigaste punkter för att få återkommande besökare till min blogg

När jag kollar i mitt bloggarkiv som ni finner på höger sida på den här bloggen blir jag alltid lika överväldigad över mängden av dessa inlägg som jag skrivit. Alltså; inte dess innehåll, utan mängden. När jag skriver det här har jag publicerat 2361 inlägg. Två faktorer har drivit mig att skriva sedan starten 2006.
Först och främst viljan att skriva, berätta en historia, men också för den feedback som jag genom åren fått från er läsare. Inget har kommit gratis, men med tidens gång kan jag konstatera att följande punkter varit viktiga för mig för att nå ut och fånga intresse.


  1. Du som läsare skummar igenom texten och stannar bara när blicken fastnar på något intressant. Så jag försöker att göra det enkelt för besökaren/läsaren att hitta rätt information.
  2. Jag försöker undvika att skriva för mycket. Få besökare orkar läsa långa texter på nätet. Besökaren skumläser och vill snabbt hitta rätt information.
  3. Jag försöker skriva det viktigaste först. De flesta orkar inte läsa till slutet av sidan. Jag avslutar med mindre viktig information och detaljer.
  4. Använder sociala medier mycket för att nå ut. Framförallt var det väldigt viktigt för mig i början av mitt bloggande.
  5. Att alltid försöka att ha minst en bild. Det fångar intresset hos besökaren och gör texten luftigare.
  6. Att ha en "fångande" rubrik. Det här med rubriksättning är det som jag tycker är absolut svårast, men jag är medveten om att när jag hittar rätt, ger det också själva inlägget möjlighet att läsas av många.
  7. Att ha en kontinuitet i mitt publicerande av inlägg. Under veckorna har jag ofta så mycket att göra så att blogga är något som ibland bortprioriteras. Då försöker jag ha inlägg på lager som jag kan publicera.
En tumregel jag har är att alltid skriva hälften så mycket som jag skulle gjort i tryckt skrift.