Translate

måndag 3 september 2012

Den sjunde månaden och gitarren

September betyder den sjunde månaden och det därför att man flyttade årets början som tidigare var mars till januari någon gång i mitten av det andra årtusendet. Ute denna morgon kan man verkligen associera till månad sju. Det är sol och molnfritt. Mycket vackert. Jag kör Eric till fritids och han kämpar sig ut ur bilen med sin skolväska, gympapåse och gitarr. Gitarren som jag lagt ner i mitt hårda Martincase blir en otymplig och tung kombo och till nästa gitarrlektion får det bli ett mjukt case istället. Efter lektioner med sin pappa har han nu bestämt sig för att prova på den kommunala musikskolan. Kanske hoppas han på att det skall bli en "boost" att byta "lärare?" Igår när vi spelade jag och han och desperationen hos honom vid något ögonblick tog överhand när han inte tyckte att han lärde sig fort nog, utbrast han; "Det är ju de här förbannade strängarnas fel. "Ser du inte pappa att jag har tre nylonsträngar och tre stålsträngar? Varför denna blandning?Jag vill ha bara stålsträngar, eller om det inte går; nylon på alla. Då kommer jag spela snabbt! När kan jag få en elgitarr?"